måndag 14 november 2016

Skridskodammen

 
 
Tunn ligger isen 
på min barndoms damm
häpen ser jag isen
där skridskor bar mig fram
 
Jag hade faktiskt gömt den 
i minnesbokens blad
jag hade nästan glömt den
blev därför nu så glad 
 
Hur gammal var jag då?
Var jag fyra? Fem?
Och orkade jag då
 gå långa vägen hem?
 
En vänlig pekar finger
du bodde faktiskt där!
Jag följer hennes finger
ser var gamla hemma är!
 
Jag trodde kilometer
nu vet jag mer besked
halvannan kilometer
är nästan mycket med.

Och dungen där av tall
var skog så mörk och stor
där bodde troll uti en tall
jag ville hem till mor. 

Bortom dungen finns en höjd
ett berg när barn jag var
nu av samma höjd
är blott en kulle kvar.

 Tänk, så minnet sviktar
som liten är allt stort
tänk, så bilder sviktar
att långt kan bli så kort.
 
 Men isen den var blank
och färgad gul och grön
ja isen den var blank
och gödselgul och skön.

Jörgen Auer 13 november 2016

Inga kommentarer: