måndag 21 november 2016

Tänk om man haft alla framför sig!

Bild: Jörgen Auer
Hamnade bakom den här i dag i ungefär två mil på den krokiga vägen mellan Ulrika och Kisa. Vilket fick mig att: 1) med råge hålla hastighetsgränsen, 2) titta ut över Drögens södra ände, 3) fundera över den svenska skogen och antalet timmertransporter.
Hemkommen ställde jag därför frågan Hur mycket skog tas varje år ner i Sverige? till Google.
Sveaskog gav mig följande svar:
Totalt avverkas ungefär 85 miljoner kubikmeter skog i Sverige varje år. Det är mer än 1,5 miljoner fullastade timmerlastbilar per år.
Oj, tänkte jag. Tas så mycket skog ner? Otroligt. Tar den då inte snart slut?
Nej. Långt ifrån. Det växer faktiskt hela 120 miljoner kubikmeter skog i landet per år, vilket är nästan 75 procent mer än vad som avverkas. 
Men jag fick mer information och större siffror. I dag finns det ungefär 3 000 miljoner, tre miljarder! kubikmeter växande skog i vårt avlånga land. Ganska många träd, således. Och om vi skulle få för oss att avverka allt och frakta bort det, ja då skulle det behövas 54 500 000 timmertransportbilar.
Jag är jäkligt glad att jag inte hade alla dem framför mig, kan jag säga.

Inga kommentarer: