söndag 27 november 2016

Som poet i skogen

 Bild: Klas Johansson
Nytt och kul för mig i dag var att jag läste dikter för ett 50-tal åhörare i Boxholm. Eller rättare sagt närmare Strålsnäs, vid Linneberg. I ett vackert skogsparti där jag hade äran att få inleda söndagsturssäsongen hos Föreningen Krafttaget. I år har den ambitiösa föreningen denna trevliga verksamhet, med en gäst/berättare varje söndag, för 16:e säsongen i rad.

 Bild: Klas Johansson
Det brukar vara en stor variation på berättarna. Någon berättar hembygdshistoria, en annan om sitt liv, en tredje sjunger några sånger, och ytterligare någon berättar om svenska språket. Ämnet är fritt. Och jag läste alltså egna dikter i dag.

Bild: Klas Johansson
Enligt föreningens starke man Klas Johansson, för övrigt också den som har tagit de här fotona, är det första gången på alla de här åren som någon har läst dikter. Och det gick ju bra, det också. Själv trodde jag att kanske bara en handfull lyssnare skulle dyka upp denna söndag som ju även är första advent. Men Klas räknade dem och noterade 50, mig inräknad
Jag har varit med två år tidigare. För två år sedan berättade jag och läste om sånt jag skrivit i Corren om Boxholm genom åren. Det visade sig vara ganska mycket, ändå hade jag inte tagit med matchtexter från division 4- och 5-fotbollen. Förra året berättade jag om några möten med kända fotbollsspelare.
Nästa år? Tja, jag vet inte om jag får komma. Men kanske blir det något i hästväg.

Inga kommentarer: