måndag 21 maj 2018

Aurora är ju en kändis

 Bild: Jörgen Auer
Det här är en aurorafjäril, ganska vanlig i Sverige. Och ändå har jag inte sett den på mina över 40 år i Bäckhult vid Drögen. Inte förrän nu, vill säga. Jag blev så exalterad över att se den och trodde mig om en stor upptäckt. Visste ju inte då vad det var för en art. Blev därför paff när jag läste att aurora var allmän i hela södra Sverige och även i mellan-Sverige. Dock mer sällan sedd i Norrland och inte alls i fjällvärlden.

 Bild: Jörgen Auer
Sorgmanteln är fin att se. Om den läser jag att den tillhör praktfjärilarna. Sorgmanteln övervintrar som vuxen och kan ses såväl under sensommaren som i april-maj. Den gillar att hållas nära brännässlor och humle och kan finnas så långt norrut som Island.

Bild: Jörgen Auer
Vilken art den här något oskarpa fjärilen tillhör, vet jag inte, men gissar på familjen gräsfjärilar. Jag känner inte igen den på bilden och skulle behöva fler vinklar av den för att kunna hitta rätt "modell".
Fjärilar är fina och roliga att titta på. Många är de också. På wikipedia läser jag att det lär finnas 150 000 arter, varav 5 000 förekommer i Europa och av dem finns 2 900 i Sverige. Nattfjärilar, malar och annat inräknat. De där som vi tycker är lite finare kallas för dagfjärilar och består av cirka 20 000 arter. Av dem finns 114 i Sverige.

Inga kommentarer: