söndag 6 maj 2018

Ett vårdygn vid Drögen

 Först var det lördag. Och väldigt skönt och avkopplande att bara komma ut till landet, som vi säger. Med landet menar vi Bäckhult vid sjön Drögen i Östergötland.  Vi bor i Kinda kommun och har 1,5 mil till Kisa.

 I går var det vår. Skönt om än inte vrålvarmt. Lite svenskt lagom så att vi skulle förstå att nu har våren kommit. Ifall vi inte noterat det tidigare.

 Så blev det natt. Svart. Så svart att när jag försökte ta bild på den vackra stjärnhimlen blev resultatet det här.

 Men efter natt kommer oftast en morgon. Så också i dag. Jag gick ner till vattnet. Bara för att jag kunde.

 Tittade om Britt och Bengts brygga låg kvar. Jodå.

 Vad var klockan? Strax efter 07 tror jag. Kvart över kanske.

Och Drögen låg där den legat så långt jag varit med hit till Bäckhult dit jag första gången kom våren 1975. Jag firar således 43-årsjubileum i år. Stort.

Så här kan det se ut i Bäckhult. I alla fall uppifrån "berget" hos oss  som bor 200 meter ifrån  vattnet, i gårdshuset.

Ja, bland mycket annat så ser det ut just så här i Bäckhult.


Inga kommentarer: