torsdag 3 maj 2018

Minnesfrågor och svar

Ur Mera Linköping 30 april

Så roligt! Ja, inte det jag har skrivit, men väl ett svar jag fick i dag via mejl. Iréne Larsson Jern i Ljungsbro skrev till mig och tackade för de här raderna i senaste Mera Linköping. Det visar sig att hon är dotter till mannen på kuskbocken i texten!
Fantastiskt! Iréne säger också att mitt minne var riktigt, han hette Larsson, Kurt Larsson och bodde i Ryttaretorpet lite närmare Kungsängens flygplats än vad Bjällbrunna låg där han arbetade som traktorförare. Och även körde häst och vagn, ska då tilläggas. Kul.
Jag minns också vad han sa till mig när vi satt där på kuskbocken de fem kilometerna in till Norrköping. Det var när jag suckade över någonting som han plötsligt harklade sig och ur sin levnadsvisdom öste en ramsa: Håhå, jaja, du tunga värld, som slog ihjäl den unge Per och lät den gamle leva.
Det lärde jag mig utantill och var tillsammans med själva resan den dagens och kanske hela veckans eller månadens höjdpunkt. 
Kurt Larsson avled 2009 i en ålder av 93 år.



Inga kommentarer: