måndag 12 juni 2023

En stund vid Roxenhavet

Bild: Jörgen Auer
Har jag varit vid havet i dag? Nej, eller jo, Roxenhavet. Det vill säga, östgötska sjön Roxen. Jag tog vägen norr om Roxen hem från Norrköping där jag övernattat hos syster Ami och Kalle. Detta efter att även ha varit i Stockholm under söndagen för allsvenska fotbollsmatchen Djurgården-Norrköping, 2-2.

Bild: Jörgen Auer
Det här är också Roxen, förstås, sedd från ungefär samma plats som första bilden, vilket betyder Stjärnorps slott.

Bild: Jörgen Auer
Just precis, Roxen igen och en vridning på kroppen. Eller flyttade jag mig några meter? Ja, kanske. Hur som helst känns Linköping igen där bortom vattnet.

Bild: Jörgen Auer
Jajamen, Roxen igen. Längst bort i bild, vill säga. Bilden är från slusstrappan i Berg, rättare sagt tagen på bron över Göta kanal. Inte en båt i sikte. Inte en bil, heller. Inte när jag passerade i alla fall.

Bild: Jörgen Auer
Det här är farliga saker. I alla fall om man ska tro Naturvårdsverket som tycker att man inte ska plantera den eftersom det är en invasiv art och därmed "utgör ett hot mot biologisk mångfald då den konkurrerar ut växter i de miljöer som den trivs i, till exempel vägkanter".  Bilden tog jag i Västerlösa där jag även tog mig friheten att plocka några lupiner, för jag tycker att de är så vackra.

Bild: Jörgen Auer
Och visst gör de sig inomhus! Hoppas bara att de står sig ett par dar också. Annars kan jag naturligtvis åka förbi Västerlösa igen.

Inga kommentarer: