måndag 26 juni 2023

Vindstilla och klibbigt

Bild: Jörgen Auer
Jag sa hej till midsommarnatten i Bäckhult efter några trevliga timmar med goda vänner och fick  godnatthälsning tillbaka från såväl gök som padda. Luften som stått i det närmaste stilla hela dagen var plötsligt sval, nästan kall. 

Bild: Jörgen Auer
På midsommardagen besökte jag Bäckhultsskogen, men den stod så tät att jag inte kunde gå åt vilket håll som helst. Skogen valde väg åt mig. Det var mycket torrt. Så torrt att det knastrade under fötterna. Värmen tog musten ur mig. Luften stod åter stilla. Kläderna klibbade.

Bild: Jörgen Auer
Hemkommen till Uljeberg gjorde jag ingenting. Dock tog jag med mig barnbarnet Stina Boel till Nederlösabadet i Svartån. Sen satt jag i skuggan och vilade resten av dagen. Luften rörde sig lika lite som jag. På kvällen blickade jag bort över slätten mot Normlösa till. Ta en bild, sa slätten. 
Jag gjorde så. 

Inga kommentarer: