lördag 24 juni 2023

Min första almfläckmätare

Bild: Jörgen Auer
Midsommaraftonens stora överraskning för mig var den här mätaren, en för mig aldrig tidigare noterad almfläckmätare. Och hur vet jag att det är en sådan, inte särskilt vanlig mätare? Jo, appen google Lens berättar det för mig när jag visar bilden. Artfakta.se säger att dess latinska namn är abraxas sylvata och att den livnär sig på alm. På Wikipedia står att fjärilsarten första gången beskrevs av italienaren Giovanni Antonio Scopoli 1763. 

Bild: Jörgen Auer
Dagen blev annars varm och god, det senare tack vare goda grannar och vänner. Sjön Drögen var lika vacker och skön som den brukar vara så här varma dagar och hade inget emot att bli fotograferad.

Bild: Jörgen Auer
Trots torkan finns det mycket grönt att skåda i Bäckhult där vita björkstammar bryter av på ett estetiskt tilltalande vis och nästan ropar till en betraktare: se så fina vi är! 

Bild: Jörgen Auer
Midsommarafton, tänk vi klarade oss utan regn den här gången och kanske går torrskodda genom hela helgen. Kanske alltså. Men sedan får det gärna regna en vecka. Eller?

Bild: Jörgen Auer
Sexfläckig bastardsvärmare (zygaena filipendulae) hävdar Google lens och jag är böjd att hålla med. Inte för att jag vet, men jag har inget annat att komma med. Enligt artfakta.se är den knuten till det öppna småskaligt brukade kulturlandskapet och rödlistad som nära hotad.
 
Bild: Jörgen Auer
Det här är en berggräsfjäril, säger Google lens. Jag kan bara säga jaha och tacka för informationen, men får upp vitgräsfjäril som ett alternativ och jag kan då inte skilja dem åt.  En av de två är det.
Undrar vad jag ska undra över på midsommardagen?

Inga kommentarer: