måndag 22 juni 2015

Blåklinten drev mig i dag

 Bild: Jörgen Auer
Vad är det som driver en människa? Ja, det beror på. Vad man vill, kan, bor och gör. I dag ville jag ta reda på mer om blåklint och gjorde så. Tog först en promenad. Den så kallade Vetarundan i Mantorp. Förbi Veta kyrka och sen grusvägen förbi Klämmestorp gård ner till travet och hem förbi Klämmestorp Idrottsplats (eller genom densamma). Såg en hel del blåklint, som jag sen läste mig till på virtuella floran att dess latinska namn är Centaurea cyanus.
Varför har för resten Folkpartiet Östergötlands landskapsblomma som symbol? Så här står det på partiets hemsida: Blåklinten var från början rösträttsrörelsens symbol. Rösträttsrörelsen startade i Östergötland och man tog därför Östergötlands landskapsblomma som symbol. I början av nittonhundratalet kämpade vi liberaler för allmän och lika rösträtt även för kvinnor. 1921 kunde kvinnor för första gången rösta och bli valda till riksdagen.
 Bild: Jörgen Auer
Då vet vi det. Jag vet också efter att läst på att det finns cirka 500 olika klintarter. Clint Eastwood oräknad.
 Bild: Jörgen Auer
På wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5klint står det en hel del om blåklint. Bland annat att ordet klint kan härledas från fornnordiskans kletr, som betyder klippa. Klint kan även betyda bergstopp, kulle, brant, och är besläktat med klant, klunt, knöl, klump. 
 Bild: Jörgen Auer
När jag ändå var ute och gick passade jag på att ta dagens rapsbild. Kanske är det den sista. Rapsen har snart blommat färdigt, endast enstaka blommor återstår och rapsdoften ligger stark och tung längs vägen. Jag har alltid tyckt att doften påminner om pissoar. Fast är godare.
Bild: Jörgen Auer
Kyrkogårdar är vackra. Det har jag alltid tyckt. Den här välskötta är Veta kyrkogård, med utsikt bort mot Mantorp och vattentornet. Blommor, häckar, stenar, träd, gräs och grusgångar, rofylldheten, allt tillsammans är så vilsamt. Så lugnande.
Men vad driver mig vidare?

1 kommentar:

Anonym sa...

500px Damir Cudic is a fucking loser. Damir Cudic is a creep...