lördag 27 juni 2015

Tack för en härlig dag

 Bild: Jörgen Auer
Lördagen kom äntligen lite sol i Östergötland. Inte bara vi människor vaknade till liv. Plötsligt var det fullt av fjärilar överallt. På ängar, i hagar, i skogen. Men vad var det för arter vi såg? Är det här en fläckig nätfjäril eller en pärlemorfjäril? Jag tror att den förstnämnda ligger bäst till. Detta efter att ha kollat i en bok om fjärilar, som genialiskt nog heter just Fjärilar, utgiven av Norstedts 1982 och ingående i förlagets PAN-guider.
 Bild: Jörgen Auer
Det här då? Som jag först tog för en dårgräsfjäril. Men Pan-guiden får mig i stället att tro mer på en luktgräsfjäril, i Sverige en utpräglad ängsmarksart.
 Bild: Jörgen Auer
Och det här bör enligt samma guide vara en nässelfjäril.
 Bild: Jörgen Auer
Här är jag säker. Hagtornsfjäril, med sina lätt igenkännbara svarta vingribbor.
 Bild: Jörgen Auer
Det var fler än fjärilarna som visade upp sig. De här elva små ungarna var ute på vift över Kisavägen (Ulrikavägen ifall du kommer från Kisahållet). Jag vågar mig dock inte på en gissning vad det är för art, men räknar med att kollegan, tillika ornitologen Claes Nilsson snart hör av sig. 
Bild: Jörgen Auer
Till sist en bild utan djur. Från Killingevid utanför Kisa och Västra Eneby, söder om Råsöbron. Det är vackra Åsunden som nu ses klart uppifrån höjderna. En härlig utsikt och en härlig dag. Tack.

Inga kommentarer: