onsdag 24 juni 2015

Ingen ko på isen - eller?

Bild: Jörgen Auer
Det är ingen ko på isen, heter ett uttryck som menar att det inte är någon brådska.
Inte på isen, nej, men på vägen är det en ko och det kan vara lite bråttom att få in den i hagen. Det var vid Ämtefall utanför Ulrika som jag fick syn på den här kon och den hade då inte bråttom. Och vad skulle den ha det för? Nu när den äntligen hittat så härligt grönt och gott gräs. 
Händelsen fick mig ännu en gång att tänka på den brasilienske poeten Carlos Drummond de Andrade som bland mycket annat skrev en dikt som i översättning heter "Mitt på vägen" och börjar så här:
 
Mitt på vägen låg det en sten
det låg en sten mitt på vägen
det låg en sten
mitt på vägen låg det en sten
Med tanke på de orden och dagens kohändelse gjorde jag om inledningen något:
 
Mitt på vägen stod det en ko
det stod en ko mitt på vägen
det stod en ko
mitt på vägen stod det en ko
 

Inga kommentarer: