söndag 15 november 2015

Är det gården där vi bodde?

Bild: Jörgen Auer
 
 
Är det gården där vi bodde?
Är detta huset där jag sov?
Var den tiden som jag trodde?
Med idel glada sommarlov?
 
Låt mig tänka, låt mig minnas
all min barndoms unga dagar
Låt mig vara, låt mig finnas
uti ängar, kullar, hagar.
 
Det var hopp i hö på logen
lek och skratt i slängig gunga
kalkoner, höns, hästar, skogen
syskon, mor o far, så unga!
 
Trädgårdsmöbler i vriden al
- en spik var lite sisådär
man var tvungen sitta smal
om inte - revs den här-o-där.
 
Vi lekte indianer visst
byggde hus av sand och lera
sprang ikapp, och jag kom sist
men liten vill alltid mera.
 
En dag tog vinden i, blev storm
nån lyfte mig och sprang så fort
den hisningen var helt enorm
den snabbaste resa jag gjort.
 
Nu minns jag vinter även
isiga pölar att spräcka
hur jag frös om kind och näven
 kälkåkning och sparken käcka.
 
Gödseldammens is, grön och gul
där stapplade vi fram så glatt
och vi kastade snö vid jul
och skaren bar till glada skratt. 
 
Larsson, grannen som jag följde
bakom häst på vagn till staden
alla intryck där som sköljde
över mig på Promenaden.
 
Hamnen! Båtarna och ropen
så många fordon, sånt alarm
den stora människohopen!
 alla minnen gör mig varm.
 
Men är det samma gård jag ser?
Är detta huset där jag sov?
Nej, jag tar fel och minns nu mer
för allt var inte lek och lov.
 
Jörgen Auer 2015
 

Inga kommentarer: