lördag 14 november 2015

På julmarknad i Ekenäs

 Bild: Jörgen Auer
Jul igen! Nej, inte riktigt, men julmarknad i alla fall. På Ekenäs.
 Bild: Jörgen Auer
Massor av folk och sedvanligt utbud av korv, pepparkakor, kransar, sylt och allt vad nu julmarknader brukar visa upp. Hattar och mössor, till exempel. Här från Tinas sybod i Eskilstuna.
 Bild: Jörgen Auer
Hjortronsylt från Lustgården, nykokt sådan.
 Bild: Jörgen Auer
Mycket folk som sagt , vilket det lär ha varit även i går och förväntas även i morgon.
 Bild: Jörgen Auer
Snart kommer kvällen, kom jag att tänka på och gjorde mig beredd att åka hem.
Bild: Jörgen Auer
Men är man på Ekenäs måste förstås slottet förevigas. Och så tog jag en fika på Dahlbergs hos Sofia och Jessica. Ragnar hällde upp kaffet och Britt och Bengt var trevligt fikasällskap.
Om jag handlade något? Ja, en inträdesbiljett för 80 kronor.
Något jag saknade? Ja. Julstämning. Nog för att det gjordes tappra försök att skapa sådan med både tomtar och julsånger, men utan snö har jag alltid svårt att känna mig "hemma" på en julmarknad.
Men trevligt var det. Och de flesta log.

Inga kommentarer: