onsdag 25 november 2015

I dag kände jag alla

Det var en sån där dag. En sån dag där alla man möter är kända. Kända av mig, åtminstone. Jag kunde knappt röra mig utan att stöta på någon jag känner. Märkligt. Och ändå skulle jag bara följa med Inger till vårdcentralen.
Efter att ha hälsningsnickat tre gånger så där som man gör på några man vet att man sett någon gång men aldrig pratat med träffade jag hur som helst Malle Falck, före detta granne. Numera Mjölbybo. Vi hade ett trevligt samtal. Ganska långt också.
När vi skildes åt satte jag mig i väntrummet för att vänta på Inger. Sekunden senare klev modeskaparen Katarina Nordquist från Östra Tollstad in i väntrummet. Henne har jag skrivit om i Corren. Hon skulle till Folktandvården, sa hon och kunde berätta att hon och fotografen Cissi Möller inte håller öppet i deras gemensamma butik under Mantorps julmarknad på lördag. Synd.
Efter vårdcentralen åkte vi till Mobilia (eller Depot Mantorp) och Team Sportia samt Dollarstore.  I sportaffären hejade jag först på ägaren Fredrik Langueville och såg mig omkring. Plötsligt stod fotbollstränaren Roland "Katten" Gustavsson från Mjölby bredvid mig. Tjenare! IFK Norrköping gjorde en väldigt stark säsong. Ja, och i kväll ska vi se Malmö FF. Zlatan är för skön. Ska vi ta en fika en dag? Ja, det kan vi göra.
Ungefär så sa vi.
Sen blev det Dollarstore. Tre personer nickade jag åt. En sa jag hej till. Då kom Hans Svanberg gående. Känd från tv, trav och golf. Och från Linköpings Posten. Hej, hej, hur är läget? Vi språkade en minut, kanske två. Om jobb, sjukdom, pensionärslivet. Han verkade glad.
I kassan satt ett bekant ansikte. Det var en tågkompis. Eller ska vi säga stationskompis eftersom vi pratat några gånger på Mantorp station. Men jag har glömt vad hon heter. Hon berättade om gårdagens fem timmar långa strömavbrott i varuhuset.
Vi tog hissen en våning upp med rullstolen (Inger är fotskadad). Innan vi gick in i den nickade jag åt en mansperson. Han nickade tillbaka och höjde liksom ena handen till en liten vink. Där uppe fick jag nicka två gånger. Och chattade på mobilen med Correns Anna Lindén (vilket jag gjorde hela dan) som tydligen skriver något om mig i torsdagens tidning.
Sen åkte vi hem.
Nu erinrar jag mig att jag ju gjorde ett kort besök på Gulf-macken i förmiddags. Hälsade förstås på dem som jobbar där samt på två andra kunder. På väg ut till bilen höjde jag ena armen till hälsning åt en yngre man i blå bil och nickade åt några skolkillar utan jackor.
Och så slängde jag ju lite plast- och kartongskräp i dag. Visst nickade jag väl åt mannen som var samtida med mig? Jo.
Det var nog alla.
Nej, det satt en tiggare utanför Mobilia också. Han fick hej och tjugo kronor.
Nu ska jag snart se Zlatan göra mål på MFF.
Och hur var det nu han sa i går att han ville matchbilden skulle se ut? Jo, han skulle göra tre mål för sitt Paris SG och efteråt skulle alla heja och hylla honom. Men under matchen ville han att publiken skulle heja på MFF. Vi får väl se om det blir så.

Inga kommentarer: