måndag 2 november 2015

Nerbrottad av kinesisk längtan

 Bild: Jörgen Auer
Plötsligt kom den åter, min längtan tillbaka till Kina. Från ingenstans dök den upp och kastade sig över mig. Brottade omkull mig och tvingade mig titta på gamla bilder. Jag var där senast för tre år sen och vill nu resa tillbaka till Chongqing där jag tog de här bilderna (och tusen till). Den här på den smått fantastiska upplysningen av butikscentrat - och turistfällan - Hongyadong.

 Bild: Jörgen Auer
Kina, detta enorma land och dess intressanta historia lockar. Jag vill se och uppleva mer av såväl dåtid som nutid. Känna dofterna, höra stadens alla ljud, förundras, beundra, besöka, begapa, smaka, samtala, skriva, fota. 

Bild: Jörgen Auer
Och jag vill se Chongqings city Jie Fang Bei lysas upp om natten igen. En syn som den här kan man få från södra berget på plattformen Ye Ke Shu. 

Inga kommentarer: