onsdag 3 maj 2017

Nog vet jag när våren kommer

 Bild: Jörgen Auer
När de här penseerna slår ut, ja då är det vår.  Så brukar vi säga. De finns i Bäckhult vid Drögen, vårt sommarviste, och de har på egen hand börjat växa i gruset vid altanen.

  Bild: Jörgen Auer
Ett annat bevis på vårens ankomst i Bäckhult är den här forsythian. Till skillnad mot densamma art vid vårt hus i Mantorp så är den här hur gul som helst redan. Tänk att det kan skilja så på de 50 kilometer som det är mellan Mantorp och Bäckhult.

  Bild: Jörgen Auer
Jag funderade starkt på att ta ett dopp i Drögen i går efter ett svettigt arbetspass i trädgården i Mantorp. Men nej, jag är ingen vinterbadare. Ankan här och Drögen väntar ännu på våren.
 
 Bild: Jörgen Auer
Så Drögen i går eftermiddag fick bli det vanliga - en bild. En vårbild. Och gräset i sluttningen har kvar sitt vintergula jag. Nästa gång jag tar en bild här är det grönt. Tror jag.

Inga kommentarer: