tisdag 29 augusti 2017

En himmelsk tavla blir till

 Bild: Jörgen Auer
Drar iväg en stund till Mjölby i kvällningen för att handla kebab-tallrik. Himlen pockar på uppmärksamhet. Eller rättare sagt så är det molnen som verkar vilja något. Vad?

Bild: Jörgen Auer
De vill nog att jag ska se kyrkan! Så är det. Sya kyrka än en gång. Hur ofta har jag inte åkt här förbi och tittat bort mot kyrkan och träden och himlen. Tavlan jag ser varje gång tilltalar mig, talar till mig och säger: kom, stanna, bli hos mig. Bli här.
Men jag blir inte där, utan far förbi. Dock hinner jag se att ladugården målar tavlan färdig. Kanske hade jag önskat mig lite mera himmelskt ljus över kyrkobyggnaden. Men konstnären fick kanske bråttom och målar färdigt en annan dag? Då fotar jag Sya kyrka igen.

Inga kommentarer: