torsdag 3 augusti 2017

Vi måste värna landsbygden

Landet, dvs landsbygden, visst är det nåt visst med det? Naturen, miljön, arvet. Vi måste vara rädda om det. Vara beredda att offra lite för att bevara landsbygdens fantastiska värden. Eller är det redan för sent?
Bilden tog jag på biblioteket i Kisa och den får mig att minnas alla sommartorp och hus vår familj hyrde när jag var barn och tonåring. Vi bodde i Sävsjö nära Tryserum, vi bodde i Hässelkulla utanför Västra Husby, på närbelägna Knutstorp vid Asplången, utanför Gryt, nära Ekön och i Kopparbo vid Bråviken.
Dessutom levde jag mina första fem år på Bjärby och Bjällbrunna utanför Norrköping och numera, sedan 1975, tillbringar jag somrarna i Bäckhult vid Drögen i Kinda kommun.
Så nog vet jag vad landet är och hur landet ligger.

Inga kommentarer: