fredag 4 augusti 2017

Rosenskimmer och andra tillstånd

 Bild: Jörgen Auer
 En dag lämnade jag tillfälligt det ljuva och rosenskimrande livet i Bäckhult vid Drögen.

 Bild: Jörgen Auer
För att bli stående vid sjön Krampen. Dock ingen längre stund som tur är. Jag sneglade in i skogen om jag kunde se var träden på timmerbilen hade stått innan de fälldes. Det kunde jag inte.

 Bild: Jörgen Auer
Ingen rök utan eld, heter det. Men det är fel. Det är torrt, så torrt i marken och åkern ryker som aldrig förr när traktorn "seglar över havet".

 Bild: Jörgen Auer
Men regnet kom. Hela torsdagen nästan. Och fredagsmorgonen var fuktig. Och vacker.

 Bild: Jörgen Auer
 Till och med ladugården i Bäckhult är vacker en sådan morgon. Och källartaket. Stövlarna knarrar.

Bild: Jörgen Auer
Vi bilade till Norrköping. Norra Promenaden log och försökte locka oss mot världens ände.

Bild: Jörgen Auer
 Varför stannade jag inte och klev av? De andra kunde ha klarat sig utan mig. Jag vill ju egentligen bara gå omkring som en vandrare. Se, lyssna, lära, notera, fota, skriva. Samt dricka kaffe och kanske en öl. Här fotar jag strömmen från Hamnbron, ser husen utmed Fleminggatan. Och suckar lite.

Bild: Jörgen Auer
Har jag tagit den här vyn förut? Nej, tror inte det. Från Vattengatan är det. Långt borta anas kranar i hamnen. Därifrån har jag ungdomsminnen av ryska båtar. Dem ska jag berätta någon gång.
Men nu återvänder jag nog till mitt rosenskimrande liv.
Och Emelie Schepp. Prio ett.

Inga kommentarer: