fredag 15 september 2023

Ellert vid sista kontrollen

Bild: Jörgen Auer
Kärna kyrka var platsen och fredagen var dagen för avskedets stund för Ellert Thunholm. 
83-årige Ellert var äldre bror till min svåger Bengt Thunholm och slutade sin levnad 12 augusti. Nu var tid för släkt, vänner och bekanta att ta farväl. Det blev en fin och värdig avslutning såväl inne i kyrkan som vid den efterföljande urnsänkningen. Inte minst för vackert trumpetspel av Per Nordén.
Jag lärde känna Ellert genom Bengt när han gästade brodern och dennes hustru Britt vid sommarhuset i Bäckhult, Kinda. Men också genom orienteringen som var Ellerts stora fritidsintresse och jag vet att jag träffade honom vid någon av alla de O-ringens femdagarstävlingar som jag hade förmånen att få vara med och rapportera om för Correns räkning.
Ellert utbildade sig till civilingenjör och kom tidigt att arbeta med data, kunskaper som även kom till god användning i orienteringen där han inte enbart stöttade IFK Linköping ideellt utan hans kunskaper togs väl vara på även i Östergötlands Orienteringsförbund. Något som märktes också under fredagens avsked då många av gästerna var östgötska orienteringsvänner som ville hedra sin vän vid denna sista kontroll.
Utöver detta kommer jag att minnas Ellert för hans glada miner under många julaftnar i Malmslätt när han gästade broderns familj och skrattade gott åt tomtens besök. Och tomten, det var jag.

Inga kommentarer: