söndag 24 september 2023

På Duplantis höjder

Bild: Jörgen Auer
Nästan på Duplantis höjder var jag i dag. Men jag hoppade förstås inte stav, utan klättrade mig upp här i världen. Med här menar jag Uljebergs säteri och ett jakttorn på sådär en fem meter högt. Bara en meter och 23 centimeter kvar till Armando Duplantis världsrekord.

Bild: Jörgen Auer
Tornet står nära Uljebergs damm som syns allt mindre och som nog så småningom helt försvinner i vassvegetationen.

Bild: Jörgen Auer
Någonstans långt där bortom anas delar av Skorteby och vindkraftverken där. Hur långt kan det vara fågelvägen? 500 meter? 750?

Bild: Jörgen Auer
Vid dammen står den här präktiga eken, till synes, som det verkar, väntande på att bli förevigad.    

Bild: Jörgen Auer
Och åt andra hållet, åt väster, står Uljebergs vindkraftverk och betraktar gårdsägor och solnedgång.

Bild: Jörgen Auer
På hemvägen passerar jag en stubbåker där blåklinten envist stretar emot, vilt kämpande för att söka behålla värmen och livskraften några dagar till. Ge aldrig upp är budskapet.

Inga kommentarer: