torsdag 7 september 2023

Vad och vem kan det vara?

Bild: Jörgen Auer

Den som söker, han finner, heter det i Bibeln (Matteus 7:8). Och det kan vara sant. Kan bli sant. Fast man måste kanske leta länge? I dag letade jag efter tillfälle för ett konstfoto. Eller snarare var det nog efter något att fota som sedan kanske kunde ha en möjlighet att bli till ett konstfoto. Alltså: ett motiv som kunde tyckas vara lite annorlunda, lite udda, något betraktaren inte omedelbart kunde tala om vad det var som skapade effekten. Att det var jag som tryckte på avtryckaren står ju under bilden, men vad är det jag fotat?
Så tänkte jag där jag gick på min jakt och var på min vakt.
Plötsligt glimtade det till framför mig och jag hade hittat vad jag sökte. Ett föremål i koppar (kaffekanna är det) och det som glimtade till var spegelbilden av dagsljuset i några fönster på rad. Fint.

PS. Vad står det då i Matteus 7:8? Jo, följande: 7) Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er. 8) Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas.
Och nu knackar det till råga på allt på min dörr. Vem kan det vara? Jag får nog ta fram kaffekannan.

Inga kommentarer: