söndag 17 september 2023

Nu är en härlig tid

Bild: Jörgen Auer
Det är en härlig tid vi lever i, tyckte jag mig höra att en av hästarna sa i hagen. Ja, så skönt när solen skiner och luften är klar och allt mera höstlig, svarade den andra. Söndag var det. 17 september.

Bild: Jörgen Auer
Den här blomman har jag aldrig lagt märke till tidigare, tänkte jag och googlade mig fram till att det var backklöver som fångat mitt intresse.

Bild: Jörgen Auer
Den här kände jag igen från i fjol, men kom inte på namnet. Johannesört, sa Google Lens. Javisst.
Någonstans här satte jag mig att vila en stund på en sten. Nedanför mig susade E4-trafiken och jag roade mig med att studera den under en kvart. Naturligtvis dominerade personbilarna, men jag såg annat också. Åt söder for två stora långtradare från Ahola Transport, och där kom en vardera från Herentes, Freja, Krone Fleet, GKT, DB Schenker, Ekman buss, Colmec, sex husbilar, två husvagnar, en ambulans, en bärgare, en mc, en stor biltransport utan bilar och två hästtransporter.
Åt norr for transportbilar från Schenker, Kai Madsen, Martinssen, Ntex (2), Bring (2), Mantum, Östervalls, JN, Schmitz cargobull, Alwex, Ahréns, Heinloth, Lemans, DSV, GKT, AGR Logistika, sju husbilar, sju husvagnar, Smålandsbussen, HCS, och en hästtransport.

Bild: Jörgen Auer
Utvilad och solbränd fortsatte jag min vandring och letade blommor. Såg röllika i vitt och rosa.

Bild: Jörgen Auer
En sliten kålfjäril var ännu mer intresserad av röllikan än jag och jag undrade hur länge till den här fjärilen flyger omkring. Borde den inte redan vara död?

Bild: Jörgen Auer
Tjärblomster lyser nästan alltid upp och kan till och med få den gråaste sten på bättre humör.

Bild: Jörgen Auer
De här två fyrbeningarna har jag ett särskilt gott öga till. För något år sedan gick de i hagen allra närmast min bostad, men numera går de ett par hagar längre bort. Men vi brukar alltid språkas vid en stund när jag kommer förbi. De mådde bra, nickade de.

Bild: Jörgen Auer
Vid solnedgång strax efter kl 19 tog jag en ny promenad för att ta farväl av dagen. Bortanför Mantorp Park lyste himlapällen mörkt gul och med solen bakom träden blev det genast kyligare. Dags att gå in.

Inga kommentarer: