tisdag 5 oktober 2010

Jättebalsamin

Bild: Jörgen Auer
Det var i Vallaskogen visst jag såg en blomma jag inte sett sen sist. Eller aldrig. Det ska sägas att jag är dålig på blommor. Dock trodde jag mig veta att det inte är så många som blommar nu. Frågade därför Jeppe som var med. Inte aning, sa han. Ros, kanske?
Näe, sa jag och frågade några andra på tidningen. Visade den här bilden. Nej, det övergår mina kunskaper, sa Carina, fråga Anna.
Nej, sa Anna: men är det inte ett träd eller en buske? Jo, buske är det nog, sa jag och frågade Rödin: Han skrattade bara. Samma gjorde Mildaeus, Nilsson, och Nyenger. Sievers log: mina kunskaper tar slut efter vitsippa, sa han. Jag gick till Helena. Hon känner till många blommor, men gick bet på den här växten även om hon hade sina funderingar. Då gick jag till Bergsten. Kan det vara icing, föreslog han.
Då gick jag till Birgitta Pettersson, vår skogsexpert: det är en jättabalsamin, konstaterade hon, de blommar nu och kan finnas lite överallt.
Tack, jättebalsamin, alltså.
Det kunde jag också, sa Eia.

Inga kommentarer: