onsdag 27 oktober 2010

Reklamen stämmer

Bild: Jörgen Auer
Hur är det egentligen med reklam? Stämmer de påståenden som regnar över oss från alla håll och kanter? Jag testade den här reklamen (Läkerol makes people talk) i dag under en promenad.
Läkerol, sa jag till en vilt främmande man som stannade till och såg mycket frågande ut tre sekunder, men som sen sken upp och sa: jag är inte säker, men det kan vara där borta på nybygget.
Eh, tack för upplysningen, jag kollar där. Och sen pratade vi väder en stund innan vi skildes åt.
Jag gick vidare, mötte en äldre dam med liten hund: läkerol, sa jag. Cindy, sa hon och berättade om Cindys egenheter. Hon kan hitta kantareller, bland annat. Det kan jag också, sa jag. Vi tackade artigt varandra för pratstunden och Cindy vände sig om flera gånger och tittade efter den lustiga farbrorn.
Hemkommen ringde jag ett samtal. Någon svarade: ja, hallå!
Läkerol.
Nej, men är det du, Jörgen, så roligt.
Vi pratade en kvart, så visst håller reklamen.

Inga kommentarer: