fredag 12 juli 2024

Torsdagens höjdpunkter

Bild: Jörgen Auer
Till torsdagens höjdpunkter i mitt lilla liv hör absolut grannen Mikaelas överraskande födelsedagspresent; en vacker och gul lilja samt den här trevliga östgötska bordsflaggan i trä.

Bild: Jörgen Auer
Flaggan gjorde att jag skyndade till Mjölby hembygdsgård där hon köpt den. Jag hade nämligen i åtanke att köpa två till. Men någon mer flagga fanns inte där.
Mitt exemplar var således unikt och trots ihärdigt googlande på internet var det som förgjort att ens där hitta likadan flagga. Om någon som läser detta råkar veta var man kan få tag på dem - hör av er.

Bild: Jörgen Auer
Mjölby hembygdsgård mitt i city måste vara en av de vackraste hembygdsgårdarna i Sverige. Inom området finns ett flertal äldre byggnader från 1700- och 1800-talet och museum, kaffeservering, stor scen för konserter, teater, smedja, och inte minst ett populärt vandrarhem.

Bild: Jörgen Auer
Stf vandrarhem i Mjölby har fem hus för boende, här ses den vackra
 huvudbyggnaden. Allt ihop på en idyllisk holme i Svartån (Norrgårds holme).

Bild: Jörgen Auer
Så här nära stan ligger holmen. Bara några futtiga meter Svartån åt alla håll, skiljer
till "fastlandet".
I dag ska jag fira en 48-åring. Dock utan östgötsk bordsflagga som var tänkt present. Kanske hittar jag en till nästa år.

Inga kommentarer: