lördag 20 juli 2024

Lång dags färd mot natt

Bild;: Jörgen Auer
Solstrimma över Rättvik. Underbar fredagskväll. Jag spelade munspel och talade med en häst. Utan att vara påverkad av starka drycker. Det är starkt.

Bild: Jörgen Auer
Men fredagen började så här. På Uljebergs säteri Hagen i Mantorp startade dagen tydligen 3:54. I alla fall är bilden tagen så dags.

Bild: Jörgen Auer
Bild från Hjortkvarn och glassrast vid Go glass. Bättre än Smultronstället i Söderköping och inte lika trångt.

Bild: Jörgen Auer
Men här är Rättvik igen. Från eftermiddagen och en promenad till kyrkan. Det är nåt med kyrkor som tilltalar mig. Jag tycker många är så vackra. 

Bild: Jörgen Auer
Den ursprungliga kyrkan i Rättvik byggdes på 1200-talet. Den här långt senare. Tornet 1781. Det var här Gustaf Vasa 1721  talade till dalkarlarna och ville få dem att slåss mot den lömske och elake dansken. Så skedde också.

Bild: Jörgen Auer
Ny kyrkoherde? Nej, det är ju jag, det ser du väl? Men om jag hade satsat på kyrklig karriär så skulle jag kanske valt att bosätta mig i Dalarna.

Bild: Jörgen Auer
Yes! Två tjejer i kanot. Och en massa  gäss. Alla i Siljan. Och Rättviks camping. På tal om det: sämre skyltning än till campingen har jag aldrig sett. För det fanns ingen. Men boendet är bra.

Bild: Jörgen Auer
Om du inte känner till namnet på den här bryggan i Rättvik, kan du kanske komma på namnet ändå. Långbryggan.
Lördag i dag. Jag känner på mig att jag vinner på Lotto i kväll. 22 kronor. Det är ju det man brukar vinna på fyra rätt av sju.
Här kan man med fog fråga sig: varför har jag aldrig fått sex?



Inga kommentarer: