måndag 8 juli 2024

Två verkligheter

Bild: Jörgen Auer
Två bilder, två verkligheter. Den första visar sjön Drögen från en rastplats i södra änden, inte långt från Kottebo. Jag stannade till där i regnet i eftermiddags och njöt av anblicken. Det är nåt sydländskt eller tropiskt över utsikten och därmed bär också bilden samma prägel, sa jag till mig själv även om jag uttryckte mig annorlunda. Hawaii, sa jag.

Bild: Jörgen Auer
De andra bilden visar Uljeberg, Hagen södra, där jag bor utanför Mantorp. Ja, den visar även Hagen norra som är övervåningen. Vad kan jag säga om det? Jo, att jag stortrivs och samma säger grannarna. Vi bor så bra att vi ibland tackar vår lyckliga stjärna för att vi hittat dit. Jag njuter nu när jag tittar på bilden. 
Njutning betyder inte samma sak nu som den gjorde i yngre dar. Då var det mest kroppslig sådan plus god mat, nu kan det vara en vacker blomma, söta hundvalpar och kattungar, nästan vad som helst. Och absolut en fin bostad.

Inga kommentarer: