torsdag 14 mars 2019

Åter vid Smedstads dammar

 Bild: Jörgen Auer
Till Smedstads dammar vid Haningeleden går ofta min färd. Så gott som varje gång jag skjutsar en närstående till ärende av olika slag i Linköping och jag inte direkt behövs till hjälp är det hit kosan styrs. Det är ju så nära och så trevligt. Är det sjukhuset som ärendet gäller, ja då är jag ju bara fem minuter bort.

 Bild: Jörgen Auer
Den här vyn från Smedstads dammar har jag lagt ut förut. Kanske inte med svan, men med vattnet och med husen i Södra Ekkällan (vid Coop) i blickfånget i alla fall. Som sagt, fem minuter från US.

 Bild: Jörgen Auer
Så många småfåglar syntes inte till i dag. Hördes inte heller. Det var mest två svanar som fångade mitt intresse. Men det här är samma som på den andra bilden. En majestätisk typ som verkade ganska vänskaplig.

Bild: Jörgen Auer
Två hägrar syntes också. Nej, inte fågeln närmast här, det är ju en and. Men på andra sidan vattnet lyfter en häger och får med sig anden i ögonblicket. Vart de flög? Några meter bort ur min åsyn. För övrigt är det ingen å, det är Smedstads dammar, vilket i sin tur hör ihop med Smedstadsbäcken och är en del av Tinnerbäckens vattensystem.

Inga kommentarer: