tisdag 12 mars 2019

Tisdag med kaffe och guld

 Bild: Jörgen Auer
Det dammar rejält nu lite här och var. Oftast när stora och tyngre fordon håller åt sidan så att bakomvarande kan köra om. När jag var på väg in i Norrköping i dag såg det ut så här och vilken bil det var som åstadkom grusröken kunde jag inte se. Den fanns där långt framför någonstans, åt höger. Och jag skulle rakt fram. 

 Bild: Jörgen Auer
Förbi det här fina gamla huset i Kneippen åkte jag. Där ICA nu huserar och här på Villagatan 2 har det funnits en affär i över 100 år. Inte samma, men ändå. Villa Sunhill byggdes 1898 och den första affären här hette Birger Hesselmans Specerier, läser jag i en artikel i NT 2017.

 Bild: Jörgen Auer
I Norrköping besökte jag min mor på äldreboendet Albrektsvägen 153. Fick då vara med om att fika på etiopiska, tack vare undersköterskan Sindu som rostade etiopiska kaffebönor, malde dem och kokade kaffe åt ett 20-tal boende medan hon dansade. Det var en hel ceremoni.

Bild: Jörgen Auer
Ja, hon var ju tvungen att sitta ned ibland för att sköta kaffet, förstås. Jag kan säga att det rök ordentligt när hon rostade bönorna och det fanns de i rummet som var rädda att brandlarmet skulle utlösas. Lugn, sa Sindu, det händer inte. Och det gjorde det inte. Kaffet smakade som kaffe brukar smaka. Som kokkaffe, och det var det ju också. Sindu hade en speciell bänk med sig också att ha kopparna på och en sådan ska det tydligen vara, om jag förstod henne rätt.

 Bild: Jörgen Auer
Jag åkte gamla vägen hem. Över Kimstad. Någonstans nära Löfstad slott stannade jag och tog den här bilden. Bara för att ha att jämföra med om några veckor, tänker jag. Snart börjar det grönska.

 Bild: Jörgen Auer
I Norsholm satte Östgötapendeln färg på samhället.

 Bild: Jörgen Auer
En gång till stannade jag. Fortfarande på gamla E 4-an. Efter Herrbeta, inte så långt från avtagsvägen till Söderköping. Jag tyckte hästarna var så vackra.

Bild från SVT
Hemkommen följde jag naturligtvis skidskytten Hanna Öbergs väg mot VM-guldet på distanssträckan i Östersund. Fyra skjutningar, med totalt 20 skott, inte en miss. Hon åkte bra också. Så bra att guldet blev hennes. Sveriges första i detta VM. Stort. Kramarna efteråt. Hanna och mamma, Hanna och pappa. Tårar. Och pappa Tomas ord typiska föräldraord när han kramade om sin dotter: håll dig varm, nu. 
Just precis som man själv minns från när man var yngre: du har väl långkalsonger på dig?

Inga kommentarer: