onsdag 6 mars 2019

Ett vykort från Linköping

Vykort från före 1923
Stora hotellet i Linköping, känns väl igen? Det gör väl Stora torget också, eller? Nej, vänta nu. Det är nåt som fattas på den här bilden som är ett vykort i min ägo. Just det, statyn Folke Filbyter, eller Folkungabrunnen som hela fontänen och Folke på sin häst, heter. Den är Carl Milles upphovsman till och invigningen ägde rum kl. 17 den 12 december 1927.
Men varför skriver jag under bilden att det är ett vykort från före 1924? Vet jag när vykortet togs? Nej. Men jag vet att min farmor Magdalena fick det här kortet skickat till sig i Åbo 16 november 1923. Det var i alla fall då som hennes svägerska Gerda skrev kortet. Farmor bodde i Åbo, Finland mellan 1920 och 1925.
Stora hotellet uppfördes 1852 som en trevåningsbyggnad. Byggmästare var Jonas Jonsson. Den fjärde våningen kom till 1893.


Inga kommentarer: