tisdag 19 mars 2019

En glimt av vår i Kyrkarp

Bild: Jörgen Auer
Härligt! I dag gick det efter en massa regnande och tråkigt väder bra att ta sig ut i naturen. Jag gjorde det i Mantorp och utforskade området kring ladan och den gamla boden vid Kyrkarp, längs grusvägen mellan Veta kyrka och Mantorptravet. Solen sken, men det blåste snålt. Fem rådjur syntes långt ute på åkern, och en stor, fet hare skenade iväg som en galning, därtill såg jag en lärka! som drillade underbart. Tyvärr var alla djuren lite för långt bort från mig, eller för snabba för att det skulle bli en bra bild på dem. Så jag lät bli att ens försöka ta en.

 Bild: Jörgen Auer
Jag följde sedan åkerkanten och den lilla bäcken bort mot E4:an och lovade mig själv att återkomma i maj när det grönskar. Vem vet vilka blommor och andra växter som finns här i de små och glesa dungarna? De enda jag lade märke till i dag var små tussilago.

Bild: Jörgen Auer
Jag har varit här tidigare, erinrade jag mig. Men då var det vinter och jag åkte skidor med två av mina barn, de äldsta som nu är över 40. Då var de i tioårsåldern. Så jag har mig veterligen aldrig senare sett det här området, förrän nu. Kanske kan några fåglar trivas här? I maj ska jag ta med mig ryggsäck och fika och kanske en fältstol att sitta på också. Jag återkommer, således.

Bild: Jörgen Auer
Beträffande den gamla boden i Kyrkarp så har jag fotat den tidigare. Bilden här är några år gammal. Dock inte lika gammal som gården, vilken i alla fall fanns på 1700-talet. Det ser jag i kyrkböckerna för Veta socken där jag kan följa en familj till in på 30-talet. Närmare bestämt till församlingsboken 1929-1940 och Anders Petter Anderssons sterbhus som då äger ett av husen i Kyrkarp. Där står uppräknade några vuxna barn till A P Andersson som hemmansägare. Oskar Hjalmar Andersson, född 1873 och hans systrar Ida Albertina, född 1875, Hilma Amalia, född 1878 (död 1933) och Alma Maria, född 1880.  
Kyrkarp verkar ha bestått av flera hus. I alla fall att döma av en förteckning över av Östgöta Brandstodsbolag upprättade försäkringsbrev som jag hittar på nätet. Fyra stycken brev står uppräknade, det sista makulerat 1962. Så fram till dess, eller något/några år tidigare borde ett boningshus ha stått kvar på ägorna. Eller är jag helt snett ute? Någon som vet?

Inga kommentarer: