torsdag 7 mars 2019

Vykort från Järnbron

Vykort från före 1921
Ni som kan Norrköping ser naturligtvis var det gamla kolorerade vykortet är taget. Just precis, vid Louis De Geer konsert & kongress. Fast för 100 år sen. Ni ser väl toppen på Holmentornet där till höger? Kortet är taget före 1921, vet jag eftersom det sändes till min då i Finland boende farmor 1921. Och färgen är förstås påmålad efteråt. Det är det som kolorering betyder.

Vykort från före 1921
Jag har i min ägo även ett svartvitt vykort taget från nästan exakt samma plats uppe på bron över strömmen. Järnbron, hette den då, men när den av järn byggda bron byggdes om 1938 till den nuvarande i cement ändrades namnet till Gamlebro, som den heter än i dag. Just här kallas tydligen även det lilla vattenfallet för Järnbrofallet, i alla fall enligt kortet. Det visste inte jag. Också detta kort är ör övrigt skickat till min farmor när hon bodde i Finland under fem års tid med början 1920. 

Inga kommentarer: