onsdag 27 mars 2019

På ganska okänd mark

En timme går fort även på ganska okänd mark
särskilt om våren och om kroppen är stark

och årets första fjäril var fladdrande och tunn
ivrigt letande efter något för sin mun

tolv rådjur i en flock helt lugnt på åkern betade
inte ens långtradare på E4 retade

jag hittade ett vatten, en smal, liten bäck
och klev än hit, än dit, helt fräck

i vattnets milda ström, drev mystiska, mörka fenomen
vad är det som bubblar så i solens sken?

På mossig, fallen stam en svamp sig växt så stor
säkert är det fler som uti stammen bor

Så gula, vårliga, så söta, de tussilago plockar jag
även om de i dungen bäst fyller mitt välbehag

 vad heter denna gula, som växer fint bland torra löv och kvistar?
det får jag reda ut tills nästa gång jag platsen här bevistar

Åh, där kämpar sig blåsippan fram genom snåren
likt lärkan är den min konung av våren

Jörgen Auer 27 mars


Inga kommentarer: