måndag 4 mars 2019

Fingrarna skriver finska

Under en paus i dag - har inte hela dagen varit en enda lång paus? - satte jag mig ner vid datorn, loggade in på min blogg, markerade nytt inlägg och funderade. På vad visste jag inte, även hjärnan hade tagit paus. Men plötsligt lyfte händerna från stolens armstöd och la sig tillrätta nån centimeter ovanför tangentbordet och så skrev de: Lage Mortimer Dadelblad.
Fråga mig inte varför. Det blev bara så. Och av bara farten fortsatte de med: Uppsala-Ekeby, signaturen LMD. Försvunnen i Nicaragua 1913.
Holger Marshall Persson, okänd flamländsk-svensk konstnär, autodidakt. Förmodad död 1943 i Paris.
Fionulla McChromic-Karsonne, talang, född i fångenskap 1951. Bortglömd 1959.
Piotr Andersson, bilist, född i baksätet 1969, hjärtattack i förarsätet 2015. Prorysk.
Claus Dopet Österreich, snöfödd 1991. Skidförsökare. Dopad sedan 2011. Misslyckad 2019.
Hm. Jag fattade absolut ingenting, men lät händer och fingrar hållas. De skrev: Finland, dikt, dags igen. Försök. Du har gjort det förut och kan göra det igen. Nu.
Okej. Okej.

Juokse!
Seuraa tuota hevonen
laukka alas katu
Juokse!


Och vad betyder det? Jag får slå upp. Gör så och finner att det troligen betyder:
Spring!
följ efter hästarna
galoppera nedför gatan
Spring!

Jag fattar ingenting. Men när jag ändå slår upp så kan jag väl titta efter vad ingenting kan heta på finska. Det heter ei mitään. Jag skriver:

Kaikki tai ei mitään
kaikki välillä
taivas ja maaperä
Tiedän lämpö
tiedän rakkas
- mitä tiedät?

Och vad betyder det? Jo:
Allt eller inget
allt mellan
himmel och jord.
Jag känner värme
jag känner kärlek
- vad känner du?

Jörgen Auer 4 mars 2019

Inga kommentarer: