måndag 26 april 2010

För 100 år sen

Vad kan man säga om 26 april 1910, alltså om dagens datum för 100 år sen? Tja, man kan väl alltid dra till med att Björnstjerne Björnsson, född 1832, dog. Den norske författaren fick nobelpriset i litteratur 1903. Samma dag föddes den svenske tonsättaren Erland von Koch. Om Björnsson finns massor att säga, men jag nöjer mig något som jag till och med sjunger ibland. Nämligen texten till den norska nationalsången, Ja, vi elsker dette landet.
Om Koch kan också sägas mycket, men jag nöjer mig med ett av hans annorlunda förnamn. Han hette (han dog 2009-01-31) nämligen mer än Erland i förnamn. Till skillnad mot Correns fotograf Jeppe Gustafsson hette han nämligen Jag. Jeppe, egentligen Jesper, heter Du.
Sigurd Christian Jag Erland Vogt von Koch.
Tänk om de hade mötts och använt sig av sina tillvalsnamn, skakat hand och sagt: Jag. Du.

Inga kommentarer: