fredag 23 april 2010

Newcastle för 100 år sen

Nu ska jag glädja min kollega Samuel Villius med ett inlägg som handlar om något som inträffade för 100 år sen. I England. Närmare bestämt 23 april 1910. Alltså i dag för 100 år sen. Och det som sedan hände 28 april gör Villius ännu gladare.
Han är nämligen stor anhängare av fotbollsklubben Newcastle United och vet antagligen (jag hade inte en susning) att laget var i final i den 39:e upplagan av FA-cupen och ställdes mot Barnsley FC. Det krävdes två matcher för att få fram en vinnare eftersom den första som spelades på Crystal Palace national sports centre i London slutade 1-1 (mål av Tufnell och Rutherford). Fotboll var stort redan då och 77 747 såg matchen.
Returen spelades på Goodison Park i Liverpool inför 60 000 åskådare och Newcastle vann med 2-0 efter två mål av Albert Shepherd, det andra på straff varvid Shepherd blev den förste att göra mål på straff i en FA-cupfinal. Därmed vann Newcastle för första gången FA-cupen, vilket man sedan upprepat fem gånger till: 1924, 1932, 1951, 1952, 1955, och sju gånger till har man varit förlorande part i finalen.
Om Shepherd sägs det vidare att han spelade två landskamper för England och gjorde två mål. I den första, mot Skottland 1906 representerade han Bolton Wanderers, i den andra, mot Irland 1911, Newcastle. För Newcastle spelade han 132 matcher och gjorde 94 mål.
En gång under en match med Newcastle lär han ha frågat sina ledare om han fick gå tidigare från en match om han gjorde tre mål. Han ville hinna med ett tåg. Okey, sa ledarna, varpå Shepherd gick ut och gjorde hattrick och hann med sitt tåg. Sant eller inte, ganska roligt i alla fall. Eller vad säger du Samuel?

1 kommentar:

Samuel Villius sa...

Underbart Jörgen, du gladde mig verkligen =). Jo, jag visste att de vann och att Shepherd avgjorde. Men den fantastiska historien om hattricket hade jag aldrig hört.