söndag 18 juni 2017

Dagens låååånga promenad

 Bild: Jörgen Auer
Dagens långpromenad från Bäckhult via Öknehult-Mjölsefall åter till Bäckhult började aningen dystert. 

 Bild: Jörgen Auer
Men det blev snart fagrare syner.

Bild: Jörgen Auer
Och roligare. 

Bild: Jörgen Auer
Men varför vet jag så lite om blommor och deras namn?

Bild: Jörgen Auer
Dock vet jag att det här är rödklöver. Den gula däremot går jag bet på.

 Bild: Jörgen Auer
Kanske var det för att jag plötsligt kunde en blomma som jag tog rödklöver på andra sidan vägen också. Och de där gula.

 Bild: Jörgen Auer
Fast det finns ju en blomma som jag är väldigt bra på att känna igen. Lupin. Här i IFK Norrköpings färger.

 Bild: Jörgen Auer
Nu förstår jag varför det heter hängränna.

 Bild: Jörgen Auer
Fåglar är jag bättre på än vad jag är på blommor. Ringduva.

 Bild: Jörgen Auer
I Mjölsefall kände jag mig plötsligt iakttagen, men såg ingen.

 Bild: Jörgen Auer
Men, där är du ju, kissekatt. Kss, kss, kss. Kom då.

 Bild: Jörgen Auer
Jag lämnade Mjölsefall bakom mig och vände mig om. Genom ett naturligt lövat valv syntes ett tak. Jag tyckte det var vackert. Synen, alltså. Bilden. Därför tog jag den.

Bild: Jörgen Auer
Promenaden ägde rum på morgonen och tog hela förmiddagen i anspråk. Jag gick kvart i åtta och var tillbaka strax före elvakaffet. Jobbade sen med räfsning, altanbygge och skitholk resten av dagen ända fram till halv nio då jag äntligen gick ner till sjön och badade och tvättade av mig.
Om det var skönt? Drögen är alltid skön. Och solen sken så här, sa mobilen.

Inga kommentarer: