tisdag 27 juni 2017

Militär träning för alla

 
Ur Mera Linköping i dag
Så här ser Correns bilaga Mera Linköping ut i dag. Stora bilden har jag tagit och är från ett reportage om Militär träning på Stångebrofältet för ett par veckor sedan.

Ur Mera Linköping i dag
Inuti tidningen ser reportaget ut så här. Trevligt upplagt med en närbild på ålande och glada Lisa Eklöf.

 Bild: Jörgen Auer
Militär träning börjar med uppställning, så klart. Men rättningen i ledet är det lite si och så med och absolut ingenting man tränar på.

 Bild: Jörgen Auer
Ida Sander ledde det pass jag bevittnade (och delvis var med i) och hon såg bland mycket annat till att Ylva Danielsson och Camilla Tillgren kom ner ordentligt i jägarvila.

 Bild: Jörgen Auer
Men vad nu? Lär man sig flyga på militär träning? Ja, inte långt ifrån. I alla fall hoppar man jämfota, och då kan det se ut så här. Oskar Haldemar tar just sats för ett jättehopp om någon undrar vad han har för sig.


 Bild: Jörgen Auer
Här är det Lisa Eklöf närmast och alla de andra som gör situps i armkrok. De flesta ser glada ut och hela passet genomsyras av hård träning och mycket glädje. Träningen kan rekommenderas.

Ur Mera Norrköping i dag
 Så här ser dagens nummer av NT:s bilaga Mera Norrköping ut, och som synes av framsidan handlar det om militär träning, även där. Jag var med där också, dessutom betydligt mer än i Linköping. Och jag trivdes nästan lika bra som Kim Johnsen här på bilden från Vasaparken (där jag lekte som barn).

Ur Mera Norrköping i dag
I Norrköping tränar man intill Immanuelskyrkan och jag tyckte att den borde vara med på bild. Det blev den också och då tillsammans med Ines Bejdic som kämpade på i fällkniven. Rubriken handlar om plankan och den tid som Kim Johnsen kan stå, eller rättare sagt ligga, i den. Elva minuter. Fantastiskt!


 Bild: Jörgen Auer
Även i Norrköping började det med uppställning och det pass jag var med om leddes av Tommie Meyer.

 Bild: Jörgen Auer
Passet igenom fick vi jogga fram och tillbaka över gräsmattan och vara med på noterna när Tommie ropade ut sina order om vad vi skulle göra: armhävningar, situps, ruscher, fällkniven, plankan, med mera. På bilden är det Sanna Ringqvist som joggar mot kameran.

 Bild: Jörgen Auer
Likaså är det Sanna som är närmast kameran i utfallssteg.

Bild: Jörgen Auer
Men det här är Madelen Carlsson på väg upp i en utandning efter en övning.

Bild: Jörgen Auer
Och det här är Kim Lööf, grundare av träningsprogrammet Militär träning och själv instruktör. Kim kom förbi "mitt" pass och vi hann prata en kort stund. Alla kan vara med, sa han.
Så är det.

Inga kommentarer: