måndag 19 juni 2017

Med Diana i Borenshult

 Bild: Jörgen Auer
Se Göta kanalbåten Diana dyker upp där i kröken. På väg Borenshult i Motala.

 Bild: Jörgen Auer
Solen skiner, det är hur fint och skönt som helst. det blåser lite också. Härligt!
 Bild: Jörgen Auer
Så är båten inne i den första av fem slussarna i Borenshult. på väg ned mot Boren.
 Bild: Jörgen Auer
Det blir en resa som tar ungefär 40 minuter. Nedför, alltså.

 Bild: Jörgen Auer
Men båten har varit på väg sedan i fredags då man avlöpte från hemmahamnen Göteborg.
 Bild: Jörgen Auer
 M/S Diana är Rederi AB Göta kanals yngsta båt och byggdes 1931 vid Finnboda varv i Stockholm. Båten k-märktes 2009 och har till skillnad mot övriga kanalbåtar salong och matsal sammanbyggda.

 Bild: Jörgen Auer
Diana är 31, 66 meter lång och 6,79 meter bred. Antal hytter ombord: 25.

 Bild: Jörgen Auer
 Se upp där nere, nu kommer vi! Gustav verkar ha bra koll på de centimeter Diana har till godo inne i slussarna.

 Bild: Jörgen Auer
Det här är en tysk passagerare som sa sig vara mycket förtjust i kanalen och av vad han får se utmed den. Han är dock inte lika förtjust över de små hytterna. Men han finner dem i alla fall tillräckligt intressanta att tala om.
 Bild: Jörgen Auer
De flesta passagerarna klev av båten efter första slussningen. Och såg ut att kunna bli fångade av ett lassokast. Alla klarade sig dock.
 Bild: Jörgen Auer
Men några blev kvar ombord.
 Bild: Jörgen Auer 
Jag var så nära båten att jag nästan tyckte mig åka med. Snart åker vi ut på Boren, tänkte jag.

 Bild: Jörgen Auer
Besättningen har förstås fullt upp när det är slussning. Liksom delar av slusspersonalen.
 Bild: Jörgen Auer
Men man kan bli blöt om fötterna, också.
 Bild: Jörgen Auer
Hur ser det ut, kanske han undrar kapten Pelle. Jodå, det är går bra, men det är visst nån som fotar hela slussningen. Är det en tidning?
 Bild: Jörgen Auer
Jaha, då stänger vi den porten. Mot nästa!
 Bild: Jörgen Auer
Vilka lustiga vinklar man kan få. Och infall. Ska jag hoppa ombord?
 Bild: Jörgen Auer
Nej, jag nöjer mig med att titta på avstånd i stället. Kul jobb, det här, sa hon. Dock inte lika kul förra veckan när det regnade så mycket.
 Bild: Jörgen Auer
Och han gjorde en stillsam honnör. Eller hälsning, i alla fall.
 Bild: Jörgen Auer
Nere på Boren väntade tre seglare på sin tur att gå uppåt mot Motala. Bon jour, ropade jag till fransmannen som blev glad och artigt hälsade tillbaka: bon jour. Jag hade så mycket att säga, men kom mig inte före. Jag hade inte ordförråd nog, heller.
 Bild: Jörgen Auer
En kanot kom glidande just som Diana tog sig ut ur sista slussenporten. Tuuut-tuuut, sa båten.
 Bild: Jörgen Auer
Varpå kanoten, eller kanadensaren, med hela sin 4-mannabesättning la sig vid vågbrytaren som skiljer sjön från hamninloppet. Och där stod jag. Är du från Expressen eller Aftonbladet, fick jag frågan. Ingendera, inte från Corren, heller. Men ni kanske hamnar på min blogg, sa jag. Och där är ni nu.

 Bild: Jörgen Auer
Och här är Diana. Ute på Boren. Eller var, i alla fall. Jag minns inte riktigt vad klockan var, men kring 10, tror jag.  Lycklig resa, gute reise, bon voyage, have a nice trip.

Inga kommentarer: