onsdag 6 juni 2018

En fin dag med skönsång

Bild: Jörgen Auer

Det här är sopranen Agnes Auer som medverkade i nationaldagskonserten i Hedvigs kyrka i Norrköping, betitlad Förklädd Gud där hon sjöng tillsammans med Staffan Liljas.
 Agnes sjöng även solo och gjorde det med bravur. Efteråt deltog hon i en efter konsertenkäk på restaurang Vila tillsammans med sina föräldrar och deras vänner. Samt en farbror, jag.

Bild: Jörgen Auer

Före konserten besökte jag restaurangen Gamla Bryggeriet på Sandgatan tillsammans med syrran Ami och hennes sambo Kalle.
Så här efteråt ger jag båda restaurangerna toppbetyg. De får fem Auer av fem möjliga för mat och service.

 Bild: Jörgen Auer

Nationaldagen började annars i naturen för min del. Med en morgonpromenad och en fotostund med  denna pigge krabat vid Klämmestorpsskolan i Mantorp.

Bild: Jörgen Auer

Dagen som helhet gick i blågult, förstås. Det var ju ändå Sveriges nationaldag. En dag som delvis kommit till för att Gustav Eriksson Vasa blev vald till Sveriges kung 6 juni 1523. Om fem år kan den som känner sig hågad fira den händelsens 500-årsjubileum. Vi andra njuter förhoppningsvis på vilket sätt vi vill. Gärna av skönsång och restaurangbesök, om du frågar mig.

Inga kommentarer: