måndag 4 juni 2018

Min första guldbagge

Bild: Jörgen Auer

Det skulle förvåna mig mycket om insekten på bilden inte är en Cetonia Aurata, dvs gräsgrön guldbagge.
Tyvärr är den inte längre bland oss, den låg stilla och tyst på köksgolvet hemma hos oss.
Vad vet man egentligen om en sådan varelse? Ja, det finns säkert någon expert därute som vet allt om arten ifråga, men jag vet då rakt ingenting utom att min högra badsko träffade den och att jag hörde hur det krafsade till. Dock ser den hel ut, men vägrar att röra på sig. Den är död.
En Cetonia aurata lever i hela Europa läser jag på Wikipedia som också vet att arten i Sverige finns utbredd ändå upp till Jämtland. En sån här krabat blir som fullvuxen mellan 14 och 20 mm stor. Under hela sin levnads olika stadier lever den två år, men i det här vackra och grönglänsande skicket bara ett par veckor. Jag hoppas att jag inte avbröt den allt för långt före dess naturliga död.
RIP du gräsgröna guldbagge.

Inga kommentarer: