fredag 28 augusti 2020

Några yra augustidagar

 Bild: Gabriel Alm
Några lustiga dagar i augusti levde jag i yra. Först ren glädjeyra, ja lycka över att se utsikten från Hisne klint, inte långt från Västra Eneby kyrka i Kinda kommun och ännu närmare Hovby gård. Mitt första besök på denna platå från vilken man har en hisnande utsikt. Det var i tisdags.

 Bild: Jörgen Auer
Dagen därpå vaknade jag med feber. Vad nu, inte covid -19 väl, frågade jag mig själv och satte mig i tevesoffan under min varmaste filt och med Iprensaasken på bordet. Tre drageer och ett dygn senare var jag frisk igen. Solen sken.

 Bild: Jörgen Auer
Jag tog min vana trogen en promenad. Naturen log åt mig som den brukar göra eftersom den tycker det är så roligt att se min beundran för den. Allt var vackert. Från minsta gruskorn till himlavalvet.

 Bild: Jörgen Auer
I dag åkte jag tillbaka till Hisne klint. Inte bara för att jag ville se utsikten igen, utan också för att dela med mig av upplevelsen. Grannarna i Bäckhult, mina släktingar Britt och Bengt Thunholm var med. De var lika lyriska som jag. Två timmar satt vi och njöt uppe på berget. Drack kaffe och åt smörgås. Åh! Sen åkte vi till Kisa och åt lunch på Café Columbia innan det bar av åt Drögen och Bäckhult på nytt.

Bild: Jörgen Auer
Eftermiddagen mörknade på. Regnet inte bara hängde i luften utan gav sig till känna. Enligt prognoserna ska det regna etter värre under lördagen. Vi får väl se. Jag har hur som helst nya stövlar. Tretorn, inköpta på Team sportia i Mantorp. 

Inga kommentarer: