torsdag 14 mars 2024

Intressant läsning väntar

Bild: Jörgen Auer
Bestämmer mig för att läsa något, men vet inte vad. Jag får väl välja ur min östgötska samling. Låt se, jag tar en bok i andra hyllsektionen, den 34:e i ordningen på fjärde raden uppifrån. Den får det bli. 


Oj, vilket bra val. En bok om utgiven 2007 av Östgöta konstförening. Intressant. Den har titeln Östgötakonstnärer vars konst alltjämt lever och porträtterar 19 östgötska konstnärer. Skam till sägandes har jag inte läst den än, jag är mer samlare än läsare, men nu ska det bli dags.
Men först bläddrar jag lite i boken och finner en mängd bilder av konstnärernas verk. Kul. Och jag hittar nära nog omedelbara kopplingar till mig själv. Inte så att jag har träffat någon av dem, jo Lars Guth (1926-1990) som var tidningstecknare på Corren, men jag ser att Ivan Ekedahl (1908-1998) växte upp på gården Ubbarp i Mantorp och gick i skolan i Viby.  
Ja, den boken blir intressant att läsa. 

Inga kommentarer: