lördag 11 mars 2023

En sån omväxlande dag!

Bild: Jörgen Auer
Lördagen blev för min del tämligen händelserik. Eller i alla fall omväxlande. Som vanligt startade dagen med en promenad. Med den följde en vinterbild på Viby kyrka och snöklädda björkhängen i förgrunden. Lite lagom kallt var det. 

Bild: Jörgen Auer
Till frukosten läste jag Corren och löste korsord och sudoku. Sen gav jag mig iväg till goda vänner i Linköping. Uljebergs allé paraderade min sorti. I Linköping ville Maria och Claes ut och gå. Okej.  

Bild: Jörgen Auer
Sagt och gjort. Men först tog vi bilen till Smedstads dammar och gick sen en runda där och kring ridsportcentret. En rödhake spatserade omkring och fågelexperten Claes uppmärksammade oss även på entita, blåmes, nötväcka och bofink innan vi bestämde oss för att hitta nåt att äta på ridsportcentret. Dagen till ära var det också hopptävlingar därinne och gott om kunder på caféet till skillnad mot tidigare besök under tävlingsfria dagar. Jag hälsade på för mig ridsportbekanta Sara Brink, Malin Hansson och speakern Marita Hjelm. Maten? Helt okej. Vi åt en riktigt god räksallad.

Bild: Jörgen Auer
Det här är Joppe. Han hade nog gärna velat vara med och titta på (jaga?) fåglar. Men honom träffade vi inte på Smedstad utan hemma hos honom och hans ägare, "gamla" Correnbekanta Ulrika och Gustav som nämligen hade bjudit in oss till fika. Sånt tackar man inte nej till. Mycket trevligt initiativ måste jag säga. God fika också. Tack och välkomna till mig när ni känner för det. Att Joppe ser förvånad ut på bilden beror på att jag försökte vissla som en fågel, jag vet inte vilken, och han kunde inte få in i sin skalle var fågeln fanns någonstans. 

Bild via TV4
Dagens största idol, oavsett vem som vinner Mellon anser jag ändå 27-åriga amerikanska utförsåkaren Mikaela Shiffrin vara. I dag passerade hon nämligen Ingemar stenmark i antal världscupsegrar och ståtar nu med 87 vinster ensam i topp. 87 segrar är en fantastisk prestation i en hundradelssport.
Vad jag gör nu? Ja, efter att ha publicerat det här inlägget så tittar och lyssnar jag på mellofinalen. 

Inga kommentarer: