fredag 31 mars 2023

Snö, Hästen och LFC

 

Bild: Jörgen Auer

Vintern biter sig envist kvar. Det är den sista dagen i mars månad och det har snöat två dygn i rad. Hästarna i hagen verkar rådvilla. Jagar inte varandra som de brukar, nafsar inte heller efter varandra  utan står bara och tittar på snön som faller in på dem lite från sidan. Men vad nu! Nu skuttar de som bara den, galopperar så att snön yr kring hovarna.
Ja, ja. Jag lägger in för mycket mänskligt vemod i djurens beteende. Så är det. De uppträder nog som vanligt ändå. Något lugnare, kanske.
Jag uppträder däremot inte som vanligt. Visst gick jag en morgonpromenad, men bara ett varv på min runda mot normala två. Det var helt enkelt för mycket snö och jag pulsade vaderna trötta. Nu drar jag mig till och med för att gå och titta i brevlådan. Men det är väl ingen postutdelning i dag? Är det inte bara tisdag och torsdag? Hm. Jo, två dagar i veckan är det nog bara. Alltså ingen post i dag. Därmed ingen promenad till lådan. 
Så vad gör jag inomhus? Läser och löser. Fikar och äter. Lyssnar på radio. Där hör jag att ishockeyklubben Vita Hästen lämnat in konkursansökan. FAN! Så fruktansvärt illa skött. Varför larmade man inte och sökte hjälp långt tidigare? Det borde klubben gjort när man passerade en miljon på förlustsidan. Eller ännu tidigare. Men man bara körde på. Nu sägs skulderna var 6-7 miljoner.  Och A-lagsverksamheten läggs ner.
Ishockey är en dyr sport. Man måste ha god ekonomi för att lyckas. Man måste ha publik och stora sponsorer. Helst många av båda. Vita Hästen har trots en bra säsong uppenbarligen inte lyckats charma publiken så att ishallen varit utsåld match efter match. Då hade kanske rådande ekonomiska situation inte uppstått. Och vilka spelarlöner har man dragits med? 
Klubben, eller en ny klubb får börja om i division 4.
Men nu är det snart vår och fotbollen har redan börjat rulla. IFK Norrköping dam vann sin historiska och snöiga  premiärmatch i högsta serien, Allsvenskan. På söndag gör herrlaget entré i herrallsvenskan och möter IK Sirius. Får vi be om en bättre säsong än föregående, tack.
Klockan 18 i dag ser jag Linköpings FC-Rosengård i TV6.
I morgon är det 1 april.

PS. 
Nej, det här är inget aprilskämt: LFC vann med hela 4-1 över regerande mästarna från Rosengård och Linköpingsspelet i första halvlek var rent av strålande. Något av det bästa jag sett ett svenskt klubblag göra. Otroligt bra. Fortsätt så.

Bild via TV6

Inga kommentarer: