fredag 24 mars 2023

Häst, grönt och IFK

Bild: Jörgen Auer
Det stod en häst och blickade ut över landskapet. Just där och då såg den ut som härskare över kullen, herre på täppan om du vill, men jag vet inte vilket kön det är på den. Inte heller vet jag vad den tittade på eller om den tyckte sig se något av intresse. Men hästen stod så lugnt och stilla så uppenbart var det ingenting som oroade den. Men kanske tänkte den på sitt vis ungefär som jag: i dag är det allt bra skönt här, lugnt och fint, fridfullt rent av. 

Bild: Jörgen Auer
För så var torsdagen på Uljeberg. Min i alla fall. Och jag tog en promenad på de för var dag allt grönare markerna. Då och då stannade jag i lä vid några enbuskar och vände ansiktet mot solen. I solskenet tog jag för övrigt en fika utomhus efter lunchen också. En sådan dag var det. Innan himlen grånade allt mer. När jag på sena eftermiddagen begav mig till Norrköping regnade det.

Bild: Jörgen Auer
I Norrköping var jag med på årsmöte och middag med Sällskapet Äldre IFK. Trevligt för en fotbollsälskare och IFK Norrköping-följare. Sällskapet startades för 46 år sedan och var från början till för gamla spelare och ledare. Är så än i dag, men nu får även gamla supportrar vara med. Såna som jag, till exempel, före detta pojklagsspelare i IFK.
Det stundar allsvensk premiär snart för IFK:s båda allsvenska lag, herr och dam och vi fick veta mer om tankar och spelidéer av tränarna Glen Riddersholm och Tor-Arne Fredheim, likaså av lagkaptenerna Christoffer Nyman och My Cato och sportchefen Tony Martinsson delgav oss insikter i hans vardag med spelarvärvningar och ut- och inlåningar, huvudstyrelsens Jonas Lind (mångårig A-lagsspelare och guldmedaljör 1989) informerade bland annat om läktarnas beskaffenhet (det har varskotts om dåligt skick i betongkonstruktionen på västra och södra) och hintade om att det nog ser lite positivt ut, trots allt. Förre spelaren Göran Holter (med i guldlaget 1989) intervjuades kort.
Värmlänningen Holter bor sedan många år i Höllviken i Skåne men kommer och tittar på damernas premiär mot Växjö på måndag (han är kompis med damtränare Fredheim). Herrpremiären 2 april mot Sirius ser han nog också. Det gör nog de flesta av de cirka 120 som deltog på årsmötet i IFK Konferens & Restaurang.

Inga kommentarer: