tisdag 12 februari 2013

En Ljuragrabb har lämnat Norrköping

Ur NT 11 februari 2013
Varför har du inte skrivit något i dag på bloggen, fick jag frågan. Svaret är att jag inte har haft skrivlust. I dag fick jag nämligen reda på att kollegan på NT och vännen Lasse Södergren är död. Han lämnade oss i fredags kväll och NT presenterade bland annat det här fina reportaget om honom i måndagstidningen, från vilket jag tagit mig friheten att fota av valda delar.
Lasse Södergren var Ljuragrabb som jag själv, även om vi inte kände varandra som barn. Det plus att vi båda jobbade som journalister, hade intresse för fotboll (särskilt Arsenal i Lasses fall) och idrott överhuvudtaget, samt hade gemensamma vänner gjorde att vi båda fann varandra. Inte så att vi umgicks, i varje fall inte mer än att vi drack några öl tillsammans någon gång, var på hockey i Linköping tillsammans en gång, och möttes i all hast någon gång på stan i Norrköping, utan det var väl mer att vi kände en själarnas gemenskap och respekt. Så när NT köpte Corren var det liksom en självklarhet att hade tidningarna någon gemensam träff så satt vi bredvid varandra och pratade gamla Ljuraminnen, 60- och 70-tals-nostalgi eller IFK-fotboll i pauserna. 
Lasse var en lokalhistoriker av rang och hans serie Stolta stad i NT blev med rätta mycket uppmärksammad och uppskattad. Så även på 24NT. Det blev även de dvd-filmer om Norrköping på 50-, 60- och 70-talen som han var med och producerade. Flera gånger ledde han guidade kulturvandringar i Norrköping under Kulturnatten.
Dessutom kunde han sjunga. Jag som aldrig hade hört honom sjunga blev helt förstummad när jag under Kulturnatten 2010 fick höra honom och bandet Rubliners riva av ett koppel medryckande exempel på irländsk folkmusik. Imponerande. 
Lasse Södergren blev 60 år.
   
 

Inga kommentarer: