måndag 25 februari 2013

Huset ger mig fotolusta

 Bild: Jörgen Auer
Visst är det snyggt? Jag får lust att fotografera det varje gång jag går förbi. I dag gjorde jag det. Huset finns på Linnégatan i Linköping och har adressen Linnégatan 6.
Bild: Jörgen Auer
På "min sida" hittar jag lite mer information om arkitekten som lät rita och bygga ett flertal hus i Linköping, bland annat Miljonpalatset och Bofinken 4 vid Engelbrektsgatan. Och det är Bostadsrättsföreningen Bofinken 4 som vet att JF står förJohan Ferdinand och att denne var född i Norrköping 1858. 1884 bosatte han sig i Linköping och blev kvar här till sin död 1923. Fram till 1910 ritade han mer än 30 byggnader i Linköping.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här bodde Stefan Andhé, pappan var ju chefredaktör på "Corren"

Auer sa...

Tack.
Det visste jag faktiskt inte.

Jörgen